De senaste 25 åren har det växt fram en hel industri i studierna om hälsoeffekterna av att dricka kaffe. Och inte undra på det, över 400 miljoner koppar kaffe dricks per dag i hela världen. I decennier har hälsoexperter varnat för att det kan vara farligt för hälsan att dricka kaffe. Aktuella studier visar att det kan vara tvärtom.
Koffein, en av de viktigaste ingredienserna i kaffe, har länge varit känt som en mild stimulantia. Det kan höja blodtrycket, och ge oregelbundna hjärtslag, Men de flesta forskarna tror nu effekten är mild och kortvarig.
Däremot är de nya uppgifterna om hälsofördelar med kaffekonsumtionen många och skiftande.
Det finns starka bevis för att kaffe minskar risken att utveckla tjocktarmscancer, men endast vid högre konsumtion, fyra koppar om dagen eller mer. Så mycket kaffe kan ge fördelar.
Men det kan även vara nyttigt vid måttliga nivåer av kaffedrickandet.
Kaffe, som vin innehåller antioxidanter som hjälper till att förebygga hjärtsjukdomar och vissa cancerformer, genom att ta bort celler förstörs syreradikaler i blodet. Vissa undersökningar säger att koncentrationen av antioxidanter är större än hos tranbär, äpplen eller tomater. Forskare pekar dock på att det finns många andra värdefulla vitaminer, mineraler och fibrer i frukt och grönsaker.
Förutom de uppenbara bidragen till mental uppmärksamhet visar kinesiska studier att starkt kaffe kan minska effekterna av Parkinsons sjukdom.
Amerikanska och skandinaviska studier visar båda att koffeinfritt kaffe och vanligt kaffe bidrar till att minska risken för typ-2 diabetes. Goda nyheter för oss skandinaver som är bland de största kaffedrickarna i världen.
Det finns vissa belägg för att kaffe kan minska risken för njursten och gallsten. Koffein ökar också utsöndringen av magsyra, som stöder matsmältning.
Koffein har visat sig minska förträngningar i luftvägarna hos astmatiker med måttlig konsumtion. Utöver koffein innehåller kaffe teofyllin som är bra för bronkerna.
Men med dessa fördelar kommer också risker.
Även om däggdjursspermier simmar fortare och längre i vätskor spetsade med kaffe, visar vissa studier att man får nedsatt fertilitet.
Ökad kaffekonsumtion har associerats med högre nivåer i blodet av homocystein, som nyligen visat sig vara en riskfaktor för kranskärlssjukdom. Andra studier visar en ökning av LDL-kolesterol (det är en ”skadlig” typ). I vilken utsträckning dessa bidrar till en hjärtinfarkt är en svår fråga.
Kaffe innehåller cafestol, som är känd för att höja kolesterolvärdena, främst i kokkaffe. Bryggkaffe tar bort det problemet. Koffeinfritt kaffe kan vara ett undantag.
Kvinnor som dricker kaffe förlora mer kalcium och tenderar att ha mindre bentäthet än icke-koffeinkonsumenter. De som dricker fyra eller fler koppar per dag löper också dubbelt så stor risk att få urininkontinens.
Allt som allt är dock de flesta överens om att fördelarna, åtminstone på måttliga konsumtionsnivåer, överväger riskerna. Förresten, för de som letar efter en ersättare innehåller Cola en tredjedel av den mängd koffein som kaffe innehåller. Men det verkar på något sätt inte värt risken att ersätta sin Latte med en Cola.
