Det korta svaret på frågan i rubriken är: Nej. Men det finns många studier som ger stöd för uppfattningen att det verkligen hjälper.
Lunga, prostata, bröst och urinblåsa och andra cancerformer har alla varit föremål för intensiv forskning under de senaste 50 åren. Man har funnit att te har en positiv inverkan.
En av de mest lovande fynd är identifieringen av en antioxidant som kallas EGCG (Epigallocatechingallat).
Antioxidanter har länge trotts att hjälpa till, hindrar eller bromsar tillväxten av cancerceller och tumörer. US National Cancer Institutes studier har visat att katekinerna, en ingrediens i te, inaktiverar oxidanter och minska antalet och storleken på tumörer.
EGCG kan vara en av orsakerna.
Patienter i en nyligen publicerad japansk studie vid Kyushu University har druckit två till tre koppar grönt te varje dag, rik på EGCG. Forskarna fann att lungcancerceller växte långsammare när man drack grönt te. Man har gjort provrörs försök med EGCG ett enzym som hindrar cancerceller från att växa och dela sig.
En spansk/brittiskt studiesamarbete förstärker idén. Forskare vid universitetet i Murcia och John Innes Center i England visade att EGCG i grönt te förhindrade cancerceller från att växa stora nog att dela sig . Mekanismen tros vara resultatet av EGCGs förmåga att binda till sig ett specifikt enzym (dihydrofolatreduktas).
USC (University of Southern California) har forskare som studerat bröstcancer, funnit liknande resultat. Grönt te drickare hade en lägre förekomst av tumörer, med justering för andra faktorer såsom genetiska, motion och kost. Här visas den möjlighet att vissa ämnen i teet är en viktig faktor för att hämma tillväxten av blodkärl.
Cancerceller, precis som alla andra, behöver näring från blodet för att växa. De stimulerar tillväxten av blodkärl för att försörja sig. Te hämmar denna möjlighet, enligt en gemensam studie gjord av University of California och University of Texas.
Andra studier visar att fem koppar om dagen kan hjälpa till att stärka immunsystemet, och ger kroppen en förmåga att bekämpa nya cancerceller. Alkylamin antigener tros vara ansvariga för det. Intaget genom att dricka te ger en kraftfull reaktion mot tumörer.
I en annan studie undersöktes urinblåsecancer. Ett intag som från grönt te förändrar agerandet av actin, ett strukturellt protein som behövs för cancerceller att fungera. I en process som kallas ”remodeling ‘kan cancercellerna invadera närliggande frisk vävnad. Grönt te förändrar cancercellens förmåga att utföra denna process.
Medan de särskilda mekanismerna fortfarande är en fråga inom pågående forskning, så pekar en mängd av studier på att te har en förmåga att hjälpa till att förebygga cancer. Det finns inga kända nackdelar med att konsumera ett par koppar om dagen heller. Det är ett smart val.
