Te innehåller en typ av polyfenolförening som kallas katekiner. Många teer genomgår oxidation av katekinerna, och producerar ”teflavonoider”. Vilka, och hur mycket av varje typ, varierar mellan olika typer av te.

Vitt te genomgår minst behandling och är vanligtvis skyddad från oxidation. Knopparna skördas unga och går inte igenom någon torkningsprocess som gör att teet försvagas. Det lämnar alla ursprungliga katekiner intakta. Gröna teer genomgår lite oxidation och svarta teer mest. Men varje typ är fortfarande till nytta för hjärthälsan, trots de olika koncentrationer och former av polyfenoler.

Under sex år har en nederländsk studie pågått av nästan 5000 män och kvinnor, de som drack lite mer än en och en halv kopp per dag löpte risk för hjärtinfarkt, mot endast två tredjedelar av de som inte dricker te. En japansk studie följde över 8500 män och kvinnor under 12 år. Man fann att de som drack minst fyra koppar grönt te om dagen löpte hälften så stor risk för kranskärlssjukdomar än de som inte dricker te.

Te är känt för att bidra till att minska bildandet av skadliga formen av kolesterol, LDL. Flavonoider i te hindrar från oxidering. Detta bidrar till positiva effekter genom att minska risken för åderförkalkning.

Det är inte bara grönt te som är bra för hjärthälsan.

Hjärtattack och högt blodtryck är nära relaterade. Högt blodtryck ökar risken för hjärtinfarkt, och bidrar till andra hälsoproblem.

Svart te konsumtion bidrar till att sänka blodtrycket genom att minska risken för åderförkalkning, som stör förmåga för blodkärlen att slappna av. I en studie genom blodtrycksmätningar var trycket lägre bland tedrickare. Risken för hypertoni (högt blodtryck) har halverats genom att endast konsumera en kopp om dagen. För den som konsumerar tre koppar om dagen sänks risken med två tredjedelar.

Hjärtinfarkt är en vanlig form av hjärtattack. En Harvard studie för tio år sedan konstaterade att en enda kopp svart te per dag sänkte risken för hjärtinfarkt med 44%, jämfört med för dem som inte dricker te.

En studie visar att det kan bero på att te kan minska koagulering. Deltagarna i studien som drack svart te hade lägre nivåer av ett blodprotein som förknippas med koagulering.

Tedrickande kan hjälpa dem som drabbas av hjärtinfarkt och öka deras chanser att överleva, enligt mer än en studie. En Boston studie av 1900 personer som haft hjärtinfarkt berättade om återhämtning efter att ha börjat dricka te. Ju mer te de drack, desto lägre dödligheten, 28% lägre för dem som drack minst två koppar per vecka.

Den goda nyheten är att det inte finns någon känd nackdel med måttlig daglig tekonsumtion. Det är ett bra val.